Fietsgids Groene Valleien Fietsroute
Fietsgids Groene Valleien Fietsroute
-
Lang leve de specialist
Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
-
Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart open
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
-
Eenvoudig gelukkig is gelukkig eenvoudig
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Productomschrijving
Video Product
Productomschrijving
De Groene Valleien fietsroute 1035 km - Robertien en Wouter Bazen
Dit is een uitgave van Europafietsers
Beschrijving
Het noorden van Frankrijk is weinig bekend en niet erg toeristisch. Toch is het erg aardig en leuk om doorheen te fietsen. Door het verrassend rustige en landschappelijk mooie Noord-Frankrijk loopt de Groene Valleien route van de Opaal Kust met zijn krijtrotsen en heuvels bij Boulogne-sur-Mer, tot aan de Moezel bij Luxemburg. Grote steden worden vermeden. De route laat een zeer afwisselend beeld zien van het noorden van Frankrijk.
Boulogne-sur-Mer kan bereikt worden vanuit Nederland via de bewegwijzerde LF1, de Noordzee-fietsroute. Vanaf de Moezel kan Ring 1 verder gefietst worden langs de mooie Duitse bewegwijzerde fietsroutes: de Moezelroute, de Lahnroute, door het Kurhessisch Bergland en Weser route tot Bremerhaven. Een kort informatief overzicht van deze routes is in een appendix beschreven. Ring 1 kruist alle spaken van het Fietsweb. Van één spaak is de verbinding Maastricht - Luxemburg (200 km) in een appendix van dit boekje beschreven.
Overzicht Groene Valleien Fietsroute
Het gebied rond Boulogne-sur-Mer, de Boulonnais, is vrij heuvelachtig. Na het aardewerk-stadje Desvres, gelegen op een bergruggetje, volgen we de lieflijke Course tot aan de monding in de Canche. Vandaar gaat de route stroomopwaarts langs richting Artois. Eenmaal uit het dal, wordt het landschap gesierd door grote groepen lindenbomen. Deze staan vaak in rijen bij oprijlanen van boerderijen geplant. De route gaat dan verder landinwaarts naar Arras, uit onze vaderlandse geschiedenis bekend als Atrecht. Arras is de enige wat grotere stad waar de route doorheen gaat, verder gaat de hele route door kleine stille plaatsjes. Met de fiets kunnen we mooie jaagpaden en wegjes langs moerassen volgen.
Het National Park van Avesnes is een zeer fraai heggenlandschap met smalle wegjes. Het glooiende landschap wordt niet of nauwelijks onderbroken door verkeersaders of steden. Na dit gebied komen we in de Ardennen. We gaan zo zuidelijk mogelijk om het zwaardere deel te vermijden. Er is echter niet te ontkomen aan enig klimwerk om het Moezeldal te kunnen bereiken. Via een doorsteekje door België, komen we eerst in de Thiérache, een oude regio waar veel versterkte dorpen en kerken te bewonderen zijn. Deze zijn ontstaan bij gebrek aan kastelen en andere versterkingen om de toen nog Zuid-Nederlandse bevolking te beschermen tegen Franse aanvallers.
Vanaf het Canal des Ardennes tot de Moezel op de grens van Luxemburg en Duitsland, fietsen we door de Ardennen. In het eerste deel in Frankrijk tot bij de Maas volgen we het dal van de Aisne. Als we België binnen rijden beginnen de Ardennen wat meer klimwerk te eisen.
Er is in Noord-Frankrijk de laatste eeuwen nogal wat gebeurd: In de strijd tussen Frankrijk, het Bourgondische Rijk, Spanje en de Nederlanden werden de grenzen voortdurend bevochten. Later kwamen Oostenrijk en Duitsland er bij. In de vorige eeuw werden er zware veldslagen van WO-I en WO-II uitgevochten. Het gebied was door de eeuwen heen, wat men nu een "spanningshaard" zou noemen! Er zijn heel wat overblijfselen van die periode te bekijken: De Vlaamse uitstraling van de stadjes, de vestingsteden gebouwd door Vauban (we komen langs Boulogne-sur-Mer, Montreuil-sur-Mer, Arras, Cambrai en Avesnes-sur-Helpe), de versterkte kerken in de Thiérache en de talloze kerkhoven uit de wereldoorlogen.
Eén van de meest opvallende nieuwtjes, in de laatste druk, is de doorsteek van de Ardennen langs de Maas: een traject van Maastricht naar Dun-sur-Meuse van circa 300km vrijwel zonder heuvels. Tussen Huy en Charleville-Mézières is de route bewegwijzerd en verloopt over autovrije en autoluwe wegen.Verder is de Michelin cartografie in Frankrijk vernieuwd en zijn een aantal knelpunten aangepast en verbeterd. Het boekje bevat 184 pagina’s en beschrijft ruim 1.600 km fietsroutes.
Met de nieuwe verbindingsroute langs de Maas zijn nog meer korte en langere alternatieve fietsroutes te bedenken, vlak bij Nederland maar toch in het buitenland.
Het traject langs de Maas is ook geschikt voor fietsers van Oude Wegen die de zware Ardennen aan het begin van hun tocht liever overslaan:
In Dun-sur-Meuse kan dan de Oude Wegen route weer opgepikt worden.
Digitaal bladeren aan de hand van zelfde soort fietsgids Groene Weg
De fietsgidsen
• Kaartjes met de route
• Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen
• Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
• Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
• Overnachtingslijsten
• Informatie over vervoer
• VVV-adressen
Hoofdkenmerken op een rij
Taal | Nederlands |
---|---|
Schrijver | Robertien en Wouter Bazen |
Uitgever | Europa Fietsers/Pirola |
Jaar van uitgave | 2020 |
Artikelnummer | 436612 |
EAN / ISBN | 9789064558849 |
Reviews 10
-
Voorbereiding begonnen
Gepost op
Na in 2019 het Rondje Nederland met groot succes gereden te hebben, staat voor 2020 de Groene Valleien Route op de planning. Zelfde afstand maar dan toch iets verder weg. De voorbereiding is begonnen met de aanschaf van de Fietsgids. Reuze handig met het inplannen van de etappes, door het toegevoegde hoogteprofiel, de afstanden en de overnachtingsmogelijkheden. Kijken er nu al naar uit. En na voltooiing zal zeker nog een beoordeling over de route volgen. -
dichtbi en onbekend
Gepost op
Door een dorpsgenoot werd ik geattendeerd op deze route. Wij zijn begonnen in Breskens en zijn in 11 dagen tot Sedan gekomen, zo'n 850 km. Voordeel was dat je je klimervaring langzaam opbouwt. Qua zwaarte was de route voor ons goed te doen. De route voert door mooie, afwisselende landschappen in Noord-Frankrijk. Over het algemeen gaat de tocht over rustige achteraf wegen met weinig verkeer. Een met liefde en zorg samengestelde route + boekje. Kaartjes klopten over het algemeen goed, soms wat cryptisch als ga in een linkerbocht rechtsaf. Over het algemeen bleef fout rijden beperkt. -
Wat een prachtige route!
Gepost op
In 13 dagen hebben wij de route gefietst ( in Den Haag begonnen) Sluis - variant Chimay - Maastricht, inclusief een dag sightseeing in Arras.
Wat een prachtige, afwisselende tocht door lieflijke landschappen, knusse dorpjes en historisch interessante stadjes. Vaak hadden we het gevoel door een boeiend geschiedenis boek te fietsen: de geschiedenis van de Nederlanden, Eerste en Tweede Wereldoorlog...
Groot compliment voor de routemakers en uitgever! -
Mooi Groen
Gepost op
Hele mooie groene route! Overnachten zonder tent was voor ons geen probleem. Ook gebruik gemaakt van vrienden op de fiets in bijv. Duitsland, adres ligt aan de route. -
Prachtige tocht (en zo dichtbij!)
Gepost op
Via www.europafietsers.nl op deze tocht terechtgekomen en absoluut geen spijt. We vertrokken vanuit Maastricht via de Maasroute om in te haken op de Groene Valleien fietsroute. In 14 etappes van circa 60 km hebben we in totaal een kleine 900 km afgelegd door schitterende landschappen.
De op de website aangeboden gpx-bestanden hebben we in 14 deeletappes geknipt, waardoor we heel gemakkelijk onze route konden volgen.
rit omschrijving - aantal km
1 Maastricht - Momalle - 50,44 km
2 Momalle - Namen - 65,02 km
3 Namen - Givet - 54,89 km
4 Givet - Monthermé - 62,28 km
5 Monthermé - Sedan - 54,77 km
rustdag Sedan
6 Sedan - Dun-sur-Meuse - 61,16 km
7 Dun-sur-Meuse - Frenois - 64,77 km
8 Frenois - Bascharage - 46,31 km
9 Bascharage - Trier - 81,95 km
rustdag Trier
10 Trier - Kyllburg - 59,88 km
11 Kyllburg - Schmidtheim - 59,96 km
12 Schmidtheim - Heimbach - 64,07 km
13 Heimbach - Jülich - 55,33 km
14 Jülich - Roermond - 60,89 km
Ook handig om de gids als 'back-up' bij ons te hebben. Met behulp van de in de gids genoemde overnachtingsplekken hebben we heel eenvoudig zonder problemen voor iedere nacht een geschikte plek kunnen vinden.
Een aanrader!!!
-
Mooie tocht
Gepost op
9 juni vertrokken va Budel via belgische knpunten Antwerpen naar Damme en daar de route opgepakt. Zeer mooie groene tocht. Overnachtingen was niet moeilijk, paar keer vrienden op de fietsen en adresjes uit t boekje en af toe Booking. Luxemburg was niet prettig vanwege de rijstijl vd automobilisten daar. Tocht is zeker een aanrader! -
Groene Valleienroute
Gepost op
Graag geef ik een groot compliment aan de makers van deze prachtige reisfietsgids. Wij fietsen deze route in mei 2018. We hebben genoten van de afwisselende landschappen en de prachtige natuur onderweg. De gids leidde ons langs autoluwe wegen en veel prachtige fietspaden.We konden elke dag een goede camping te vinden. Tevens zagen we waar we koffie konden drinken en boodschappen konden doen. We waren blij met de aanvullingen. -
Groene Valleien fietsroute
Gepost op
Ik had deze tocht in 2003 al eens gereden, met boekje, maar ik heb een nieuw exemplaar gekocht ivm actuele stand van zaken van campings, maar vooral ook omdat er nieuwe routes bij zaten om terug naar Maastricht en Roermond te komen. Boekje bevat goede informatie mbt de route en interessante achtergrondinformatie, verder fijne kaartjes van Michelin. De etappes heb ik al ingedeeld, dus dat wordt zeker genieten deze zomer! -
Goede aanvulling
Gepost op
Ik heb het routeboekje gekocht, zijnde een goede aanvulling op de GPS data. Boordevol toeristische tips, achtergrond info en goede kaartjes. -
Langs de Maas en door de Ardennen
Gepost op
Wij hebben met onze kinderen (7, 9 en 12 jaar) een week gefietst: vanaf Dinant langs de Maas naar Dun sur Meuse, dan een stukje van de Groene Valleien route en vervolgens via het Ardennen traject naar het noorden tot aan Jemelle. Met de trein zijn we naar het beginpunt en weer naar huis gegaan (5 fietsen is eigenlijk al iet wat veel voor sommige Belgische treinen).
We hebben erg genoten van de tocht. Vooral het fietspad langs de Maas is erg mooi. De routebeschrijving was duidelijk. De informatie over treinstations langs de route kwam ons erg van pas. Ook de beschrijving van meerdere routes richting Nederland was erg handig, daardoor konden we onderweg nog kiezen of we richting Luxemburg verder zouden gaan of toch richting Ardennen.