Fietsen rond het Kanaal deel 2
Fietsen rond het Kanaal deel 2 !
-
Lang leve de specialist
Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
-
Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart open
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
-
Eenvoudig gelukkig is gelukkig eenvoudig
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Productomschrijving
Video Product
Productomschrijving
Fietsen rond Het Kanaal 2
Deel 2 door West-Frankrijk, van Roscoff in Bretagne naar De Panne in België - Kees Swart
Fietsen rond het Kanaal
Fietsen rond Het Kanaal is een tweedelige gids, bedoeld voor iedereen die een stuk langs of rond Het Kanaal wil fietsen. De route verbindt alle veerhavens aan de Engelse en Franse Kanaalkust. Zo kan een groot of klein rondje rond Het Kanaal gereden worden door voor een verderweg of dichterbij gelegen overtocht tussen Engeland en Frankrijk te kiezen. Uiteraard kan ook alleen een stuk van de Engelse of Franse kust gefietst worden.
In deel 1 wordt het Engelse deel van de route beschreven. Deel 2 beschrijft het Franse deel van de route: 1500 km vanaf Roscoff in Bretagne tot aan de Belgische grens bij De Panne.
Zowel in Engeland als Frankrijk worden soms bewegwijzerde routes gevolgd, zoals route 2 van het Britse National Cycle Network maar net zo vaak wordt gekozen voor alternatieve routes wanneer bewegwijzerde routes minder geslaagd zijn of geheel ontbreken; natuurlijk steeds langs rustige binnenwegen of fietspaden.
Krijtrotsen, stranden, getijden, indrukwekkende kastelen, pittoreske plaatsen met een vaak bizarre geschiedenis: zo uniek als de Kanaalkust is, zo bijzonder is deze route.
Fietsen rond Het Kanaal is een tweedelige gids, bedoeld voor iedereen die een stuk langs of rond Het Kanaal wil fietsen. De route verbindt alle veerhavens aan de Engelse en Franse Kanaalkust. Zo kan een groot of klein rondje rond Het Kanaal gereden worden door voor een verderweg of dichterbij gelegen overtocht tussen Engeland en Frankrijk te kiezen. Uiteraard kan ook alleen een stuk van de Engelse of Franse kust gefietst worden.
Deel 2 - Fietsen langs het Kanaal Frankrijk
De eerste editie van deze gids verscheen in 2016. In 2022 is de route weer helemaal nagefietst en waar nodig aangepast. De belangrijkste verandering is de komst van de Vélomaritime. Deze fietsroute is een onderdeel van de EuroVelo 4, die van Roscoff via Praag naar Kiyv moet gaan lopen. Het Franse deel is nu vrijwel geheel bewegwijzerd, behalve tussen Honfleur en Le Havre. De hoofdroute in de gids loopt daar via een rustige route door het binnenland en omzeilt zo de gevaarlijke Pont de Normandie en de drukke havenstad Le Havre.
Hier en daar zijn voor de Vélomaritime nieuwe fietspaden aangelegd die een welkome verbetering zijn. Toch loopt de Vélomaritime nog best vaak langs drukke wegen, waar de geluiden van wind, water en vogels steeds worden overstemd door voorbijrazend snelverkeer; ook als er een veilig fietspad langs zo’n weg ligt. Elders - met name in Cotentin - volgt de Vélomaritime tientallen kilometers lang fietspaden op voormalige spoorlijnen (voies vertes). Daar is het stil, maar soms ook een tikje saai. Dorpen waar je brood, koffie of een camping kunt vinden, zijn er schaars en van de indrukwekkende Kanaalkust krijg je niks te zien. De hoofdroute in deze gids wijkt daar sterk af van de Vélomaritime.
Vélomaritime (Zie ook afbeelding 2)
De eerste editie van deze gids verscheen in 2016. Sindsdien is er langs de Franse Kanaalkust nog een fietsroute gekomen: de Vélomaritime. Deze bewegwijzerde route is een onderdeel van de EuroVelo 4, die van Roscoff via Praag naar Kiyv moet gaan lopen. Hier en daar zijn voor de Vélomaritime nieuwe fietspaden aangelegd, die een welkome verbetering zijn. Toch loopt de Vélomaritime nog best vaak langs drukke wegen, waar de geluiden van wind, water en vogels steeds worden overstemd door voorbijrazend snelverkeer; ook als er een veilig fietspad langs zo’n weg ligt. Elders volgt de Vélomaritime tientallen kilometers lang fietspaden op voormalige spoorlijnen (voies vertes) in het binnenland. Daar is het stil, maar soms ook een tikje saai. Dorpen waar je brood, koffie of een camping kunt vinden, zijn er schaars en van de indrukwekkende Kanaalkust krijg je hier niks te zien. De hoofdroute wijkt daar sterk af van de Vélomaritime.
De hoofdroute in deze gids valt voor 43 procent samen met de Vélomaritime. Elders is er naar gestreefd een goede balans te vinden tussen afwisseling, rustige wegen, spectaculaire landschappen en voldoende voorzieningen. Beter dan bij de Vélomaritime; wel zijn de kaartjes in deze gids zo gemaakt, dat ook de complete Vélomaritime er duidelijk op te zien is.
Krijtrotsen, stranden, getijden, indrukwekkende kastelen, pittoreske plaatsen met een vaak bizarre geschiedenis: zo uniek als de Kanaalkust is, zo bijzonder is deze route.
Excacte verschillen met Vélomaritime:
Kees Swart, de maker van de route heeft mooie kaartjes gemaakt waarop u exact per traject de verschillen met de Vélomartime kan zien.
Deel 1
Fietsen rond het Kanaal Deel 1, waarin het Engelse deel van de route is beschreven is inmiddels verschenen en te koop. De hoofdroute begint in Dover en eindigt na 700 km in Plymouth, waar veerboten naar het Franse Roscoff varen. Dover is per boot goed bereikbaar vanuit Duinkerke of Calais. Voor degenen die liever van Hoek van Holland naar Harwich varen, is een 250 km lange route van Harwich naar de Kanaalkust beschreven.
De Fietsgids
Deze goed verzorgde routegidsen zijn volledig in kleur, voorzien van heldere kaarten met een schaal van 1:150.000 en ruim geïllustreerd met foto's. Behalve de routetekst staat in de gidsen ook informatie over de bezienswaardigheden onderweg, overnachtingsmogelijkheden, hoe daar te komen, verkeer en fietspaden, fiets en uitrusting, kaarten en GPS, eten en drinken, klimaat en beste reistijd, natuur en de nuttige (internet)adressen. Alle pagina´s binnenin zijn met persvernis behandeld om ze vochtbestendig te maken.
GPS-track
Klik hier voor de GPS-track.
Meer fietsen in Bretagne
Er is een hoop ontwikkeling m.b.t. verschillende fietsroutes in Bretagne. Wouter Bazen van de Europafietsers maakte een mooi overzicht.
Hoofdkenmerken op een rij
Taal | Nederlands |
---|---|
Schrijver | Kees Swart |
Uitgever | Recreatief Fietsen |
Jaar van uitgave | 2023 |
Artikelnummer | 708910 |
EAN / ISBN | 9789077056455 |
Reviews 3
-
Geweldige tocht!
Gepost op
Ik ben in juni 2019 met de fietsbus naar St Jean Pied-de-Port gegaan en vanaf daar de Vélodyssee gevolgd tot Morlaix en daar overgestapt op de gids van Cees Swart. Een geweldige tocht, met als hoogtepunten de kusten van Bretagne en Normandië. In totaal 3300 km, echt een aanrader! -
Mooie route en perfect boekje.
Gepost op
De Kanaalroute van Kees Swart is echt aan te bevelen.
Met goed weer heb ik de afgelopen twee weken bijna de gehele hoofdroute gefietst ( op de eerste 25 km na). Het was een mooie tocht. Het lijkt alsof over elk weggetje en paadje van de route is nagedacht en waarschijnlijk is dat ook zo. Onverharde stukken zijn soms lastig te fietsen maar nooit erg lang of er wordt een alternatief gegeven. Alle GPS bestanden en het boekje zijn perfect. Zeer informatief, er wordt ook gewezen op interessante punten net buiten de route ( met een GPS bestand).
Noodgedwongen één dag op route beschrijving moeten fietsen en dat ging ook goed. Handig is dat de campings op de kaartjes staan aangegeven. Scheelt speurwerk.
In 2016 deel 1 in Engeland al gefietst en dat is ook een aanrader. -
schitterende route
Gepost op
In mei/juni 2018 hebben wij het Belgisch/Franse deel van de Kanaalroute in tegenovergestelde richting tot aan St Malo gefietst. Dus van Noord naar Zuid. Op Flyer T3 e-bikes. Onze verwachtingen waren niet al te hoog gespannen. De route loopt immers langs een heel druk deel van de Franse kust en de EuroVelo 4 is nog in ontwikkeling. Swart is er echter in geslaagd om ondanks de drukte in die gebieden een schitterende route te ontwerpen! Grote klasse. Steeds kleine weggetjes door kleine dorpjes, maar de onverharde gedeeltes van de route zijn echt onverhard. Soms eigenlijk niet te fietsen met grote gaten, keien en ander ongemak maar steeds prachtig. Zeer de moeite waard. Wel rekening houden met pittige hellingen die onze Flyers goed aankonden en toch de nodige energie van de berijders vergden. Omdat we tegen de richting van de routebeschrijving in fietsten is een GPS onontbeerlijk!! De tracks die je van de site kan downloaden zijn heel goed en al geoptimaliseerd. Dus dat gaat goed. Wat wel lastig is dat het GPS track natuurlijk niet rekening houdt met eenrichtingsverkeer. Swart kwam immers van de andere kant. We hebben ons daar niet veel van aangetrokken en het Franse verkeer (houdt meestal goed rekening met fietsers) is wel wat gewend. Kortom een route die zeer de moeite waard is ondanks het slechte weer (regen en zeemist).