Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Fietsen langs de Rhone - Van Genève naar de Middellandse Zee (of naar Sète) - Luc Oteman - 700 km.
De ViaRhôna, het paradepaardje van de Franse lange-afstandsroutes, is nog steeds in ontwikkeling. In deze nieuwe editie zijn de laatste routewijzigingen doorgevoerd en is tevens een alternatief van Arles naar Sète opgenomen. Deze laatste route is grotendeels niet bewegwijzerd en ook 'onofficieel'. Na een fraai stukje Camargue volgt deze aanvullende route de jaagpaden van het Canal du Rhône à Sète. In Sète is de aansluiting met het Canal du Midi. Zie ook Fietsen langs het Canal du Midi en het Canal de Garonne.
Fietsen over de ViaRhôna beschrijft een ruim 600 km lange, voor meer dan de helft autovrije fietsroute die de Rhône volgt van Genève naar de Plage Napoleon aan de Middellandse Zee.
De route is gebaseerd op de ViaRhôna die nog niet voltooid is, maar vanaf 2017 in zijn geheel bewegwijzerd is. Op sommige plaatsen wordt afgeweken van de officiële route en ook worden enkele alternatieven van nog eens ruim 130 km beschreven. Behalve in het begin kent de route weinig hoogteverschillen. In het Rhônedal zijn goede aansluitingen op de trein wat het eenvoudig maakt een stuk over te slaan of naar het beginpunt terug te reizen. Grote delen van de ViaRhôna lenen zich prima om met kinderen te fietsen.
Fietsen langs de Rhône van Zwitserland naar de Middellandse Zee is een ontdekkingsreis door een voortdurend veranderend landschap. Indrukwekkende bergcoulissen en kloven worden afgewisseld door stuwmeren en spiegelende watervlakten. Nu eens is de Rhône een wild stromende rivier met meanderende nevengeulen, dan weer een getemde en rechte waterloop. Beboste oevers maken plaats voor fruitboomgaarden en de wijnbouwterrassen van de Côtes du Rhône. En aan het eind van de reis zijn daar de eindeloze moerasvlakten van de Camargue en lonkt de Méditerranée.
Onderweg bieden steden als Lyon, Vienne, Avignon en Arles een rijkdom aan cultureel erfgoed en vooral ook veel Franse sfeer.
Deze 700 km lange fietsroute volgt de Rhône van Genève tot de monding in de Middellandse Zee. In Genève sluit de route aan op Fietsen door Zwitserland, waarin het Zwitserse deel van de Rhône al is opgenomen. Vanaf de monding van de Petit Rhône bij Le Grau-du-Roi zorgt een 50 km lange kustroute naar Sète voor de verbinding met Fietsen langs het Canal du Midi. Momenteel is ruim 450 km van de totale route - deels provisorisch - aangelegd en bewegwijzerd en loopt over voies vertes en kleine wegen. De voltooiing zal nog enige jaren vergen.
Van Genève tot Lyon wringt de Rhône zich tussen de uitlopers van de Alpen en het zuidelijk deel van het Juramassief. De rivier wordt hier omgeven door imposante bergcoulissen, waar op terrassen vele wijngaarden de druiven leveren voor de wijnen van de Savoie en de Bugey. Historische stadjes als Seyssel en Belley worden gepasseerd. Dit noordelijk deel van de route voert over enkele van de mooiste voies vertes, maar is door het heuvelachtige karakter vooral geschikt voor geoefende fietsers. Vervolgens gaat het probleemloos over fietspaden langs de kades dwars door Lyon, de derde stad van Frankrijk en de plaats waar de Saône zich bij de Rhône voegt.
Ten zuiden van Lyon is de route vlakker en passeert historische steden als Vienne, Tournon-sur-Rhône en Valence. De wijngaarden van de Côtes du Rhône vergezellen de rivier. Op de grens van de departementen Ardèche en Drôme vervolgt de rivier haar zuidelijke koers langs bekende plaatsen als Montélimar, Pont-St.-Esprit en Orange naar Avignon. Bij Arles ten slotte begint de brede delta van het indrukwekkende natuurgebied de Camargue en kan gekozen worden om de Grand Rhône te volgen tot Port-St. Louis-du-Rhône of de Petit Rhône via Aigues-Mortes naar Le Grau-du-Roi.
Langs de route bieden de grote steden Genève, Lyon, Valence en Avignon aansluiting op de TGV. Op talloze andere treinstations bieden de regionale treinen van de TER de mogelijkheid om stukken over te slaan met gratis fietsmeename.
Schaal | 1:150.000 |
---|---|
Taal | Nederlands |
Schrijver | Luc Oteman |
Uitgever | ReCreatief Fietsen |
Jaar van uitgave | 2022 |
Artikelnummer | 708911 |
EAN / ISBN | 9789077056370 |