Fietsvakantiewinkel.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending (NL)
Onbegrensd Rome deel 1: Maastricht-Basel - 2018 Artikel nr. 001806 Schrijver: Benjaminse, Paul

Onbegrensd Rome deel 1: Maastricht-Basel - 2018

Artikel nr. 001806 Schrijver: Benjaminse, Paul

Fietsend naar Rome...Mooier wordt het niet meer!
Onbegrensd Rome deel 1 - Paul Benjaminse
Maastricht - Basel 
7e druk september 2018

De Fietsroute van het jaar 2014, de Vennbahn in het Oostkanton, is nu in zijn geheel opgenomen in Rome deel 1: Maastricht – Basel.

Beschrijving:
Weinig routes van het Fietsweb zijn zo afwisselend als Benjaminse zijn route naar Rome. Alleen al in deel 1 naar Basel komt u vele verschillende landschapstypes tegen. Het is een dwarsdoorsnede van Europa geworden, die net zoveel terug geeft als u er in stopt. Hele mooie tocht gewenst!!

Deel 1 Maastricht-Basel 620 km
Dit deel van de route, van Maastricht tot Basel, loopt over kleine wegen en fietspaden en maakt slechts af en toe gebruik van onverharde wegen. Alhoewel de route zeker het bergachtige terrein niet schuwt, worden steeds geleidelijk stijgende rivierdalen gevolgd om tot grotere hoogten te komen, zodat men optimaal kan genieten van het omringende landschap.

Autoverkeer zal men zo weinig mogelijk tegenkomen. De uitgekozen wegen zijn autoluw en over een afstand van zeker zeventig kilometer rijdt men over wegen die in het geheel zijn afgesloten voor autoverkeer. De route begint in het Limburgse heuvellandschap. Vervolgens stijgt de route aan het eind van het Geuldal door de bossen van de Hoge Venen. Over het dak van België, voert de route dan door het duitstalige Oostkanton, om vervolgens af te dalen in het vriendelijke Ourdal. Daarna neemt de route de reiziger nog even omhoog door de Duitse Eifel, om vervolgens weer af te dalen naar het dal van de Our. De route voert verder door het Luxemburgs Zwitserland om daarna door de wijngaarden in het Moezeldal te komen. Via de Duitse oever en Schengen rijdt men Frankrijk binnen. Dan verlaat de route de rivier en trekt door de bossen om Metz heen.

Daarna breekt het landschap open en voert de route door de golvende graanvelden in Lotharingen. Voor men de Vogezen bereikt, rijdt men door het gebied van de zoute étangs om langs oude kanalen en door uitgestrekte bossen de weg te vervolgen. Via het dal van de witte Saar stijgt men geleidelijk naar een hoogte van 800 meter om na de Col du Donon, de Elzas binnen te rijden. In de Elzas kan men zowel langs de sterk glooiende wijngaarden, als ook door de vlakte fietsen. Bij Mulhouse rijdt men kilometerslang zonder autoverkeer door het Hardtbos. Daarna komt men door de Sundgau waarvan de vele vergezichten steeds meer laten zien van de Jura en de Alpen, die daar achter liggen. Ten zuiden van Basel rijdt men Zwitserland binnen, waar dit eerste deel van de route eindigt op de brug over de Birs bij Dornach. 55

Helemaal naar Rome
De fietsroute naar Rome is als eerste route naar Rome al in 1991 uitgezet en sinds die tijd steeds verder verbeterd. Het is een mooie dwarsdoorsnede van Europa waarbij men vrijwel iedere dag door een ander landschap fietst op uw route. De route volgt daarbij zoveel mogelijk langzaam stijgende rivierdalen waardoor u wel door de bergen kan fietsen zonder al teveel te moeten klimmen. Voor wie wel wil klimmen zijn genoeg alternatieve trajecten in de route voorhanden.

Een groot deel van de route bestaat inmiddels uit vrijliggende fietspaden. Ook is een groot deel per regio bewegwijzerd. De tijd heeft de keuze voor de route bevestigd en zowel het Zwitserse fietsnet als de route van Eurovelo volgen inmiddels hetzelfde traject dat is uitgezet.

Ook al is Rome het einddoel, de reis is ook het doel zelf. Zowel in de Elzas, Zwitserland en vooral in Italië kom je door plaatsen die de reis meer dan waard maken. In Noord-Italië voert de route onder andere langs het Como-meer en steden als Mantova. In Toscane brengt de route u naar Florence, en vooral ook langs steden zoals San Gimignano, Siena, Chiusi en Orvieto. In het derde deel van de gids is een heel netwerk aan routes door Toscane en Umbrië opgenomen waardoor u zelf meerdere rondreizen kan maken langs o.a. Lucca, Pisa, Volterra, Perugia, Assisi en Spoleto. Nieuw in de editie van 2016 is de opname van een deel van de Via Francigena, de oude pelgrimsroute naar Rome.

De route tussen Maastricht en Rome is 1920 kilometer. De hoofdroute naar Rome is volledig in twee richtingen beschreven.

De fietsgids:
Benjaminse is Cartograaf en je fietst bij hem dan ook echt op de mooie en heldere kaarten. Uiteraard staan hiernaast ook nog voldoende aanwijzingen bij. De route is goed twee kanten op te fietsen. Grote plaatsen zijn vaak wat lastiger maar hiervan zijn bijna altijd mooie stadsplattegronden te vinden in de gids, alwaar de route door de stad ook ingetekend is. Belangrijke zaken als overnachtingsadressen, campings en fietsenmakers zijn opgenomen in de gids. HIernaast een enthousiasmerende tekst over de route zelf en wat je zoal kunt verwachten en wat je tegenkomt. Heerlijk om 's avonds vast te lezen wat je de volgende dag zoal kunt verwachten en wat een extra stop de moeite waard maakt.
Druk: 7e druk 2018
Aantal pagina's: 112 waarvan 32 detailkaarten met schaal van 1:110.000
Aantal km autovrij: Ruim 230 km
 
GPS-track / Wijzigingen site uitgever
Klik hier voor de GPS-track
Klik hier voor de wijzigingen

Aanbevolen begeleidingskaart:
Met Michelin 516 heeft u verreweg het grootste gedeelte van het traject te pakken. Wilt u ook voor het eerste gedeelte een begeleidingskaart, dan kunt u Michelin 534 hieraan toevoegen. (Zie aanverwante artikelen).

Aansluitende Fietsroutes:
Waarschijnlijk fietst u door naar Rome maar er zijn meer mogelijkheden.
Bazel is een kruispunt van vele langeafstandsfietsroutes. Wilt u een rondje vanaf thuis fietsen dan zou ook terug langs de Rheinradweg kunnen. Of heen met deel van de route naar Venetie. Vanaf Boulogne sur Mere komt de Frontlinieroute uit in Bazel. Samen met de LF1 heeft u zo ook een rondje uit en thuis.
Ook Fietsen door Zwitserland komt langs Bazel. Hiermee kunt u bv naar Genene om weer verder te gaan met de Midden-Frankrijkroute. Wat ook een mooie en onderschatte route is, is de tocht naar de Riviera, deze loopt van Bazel naar de Middellandse Zee.
Een paar geluksvogels hebben zoveel tijd dat zij heen én terug kunnen fietsen van Rome. Met Reitma kunt u dan terug fietsen.

Vervoer
Fiets u alleen deel 1 van of naar Bazel dan kunt u rechtstreeks met de City Night Line van of naar Bazel. Voor meer info klik hier.
Fiets u naar Toscane dan kunt u in het hoogseizoen terug met de trein vanuit Livorno of de bus nemen vanuit Florence of Tuoro. klik voor meer info hier.
Gaat u helemaal door naar Rome dan kunt u eventueel terug vliegen met de diverse lowcostairlines maatschappijen. klik hier.
U kunt ook vanuit Rome de intercity nemen naar Livorno om daar de rechtstreekse trein naar Nederland te nemen.

Reisverslagen "Onbegrensd fietsen naar Rome":
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4

lees verder
Verzending
Binnen 1 dag
€ 22,50
EUR 22.5
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Reviews (5)

Fietsend naar Rome...Mooier wordt het niet meer!
Onbegrensd Rome deel 1 - Paul Benjaminse
Maastricht - Basel 
7e druk september 2018

De Fietsroute van het jaar 2014, de Vennbahn in het Oostkanton, is nu in zijn geheel opgenomen in Rome deel 1: Maastricht – Basel.

Beschrijving:
Weinig routes van het Fietsweb zijn zo afwisselend als Benjaminse zijn route naar Rome. Alleen al in deel 1 naar Basel komt u vele verschillende landschapstypes tegen. Het is een dwarsdoorsnede van Europa geworden, die net zoveel terug geeft als u er in stopt. Hele mooie tocht gewenst!!

Deel 1 Maastricht-Basel 620 km
Dit deel van de route, van Maastricht tot Basel, loopt over kleine wegen en fietspaden en maakt slechts af en toe gebruik van onverharde wegen. Alhoewel de route zeker het bergachtige terrein niet schuwt, worden steeds geleidelijk stijgende rivierdalen gevolgd om tot grotere hoogten te komen, zodat men optimaal kan genieten van het omringende landschap.

Autoverkeer zal men zo weinig mogelijk tegenkomen. De uitgekozen wegen zijn autoluw en over een afstand van zeker zeventig kilometer rijdt men over wegen die in het geheel zijn afgesloten voor autoverkeer. De route begint in het Limburgse heuvellandschap. Vervolgens stijgt de route aan het eind van het Geuldal door de bossen van de Hoge Venen. Over het dak van België, voert de route dan door het duitstalige Oostkanton, om vervolgens af te dalen in het vriendelijke Ourdal. Daarna neemt de route de reiziger nog even omhoog door de Duitse Eifel, om vervolgens weer af te dalen naar het dal van de Our. De route voert verder door het Luxemburgs Zwitserland om daarna door de wijngaarden in het Moezeldal te komen. Via de Duitse oever en Schengen rijdt men Frankrijk binnen. Dan verlaat de route de rivier en trekt door de bossen om Metz heen.

Daarna breekt het landschap open en voert de route door de golvende graanvelden in Lotharingen. Voor men de Vogezen bereikt, rijdt men door het gebied van de zoute étangs om langs oude kanalen en door uitgestrekte bossen de weg te vervolgen. Via het dal van de witte Saar stijgt men geleidelijk naar een hoogte van 800 meter om na de Col du Donon, de Elzas binnen te rijden. In de Elzas kan men zowel langs de sterk glooiende wijngaarden, als ook door de vlakte fietsen. Bij Mulhouse rijdt men kilometerslang zonder autoverkeer door het Hardtbos. Daarna komt men door de Sundgau waarvan de vele vergezichten steeds meer laten zien van de Jura en de Alpen, die daar achter liggen. Ten zuiden van Basel rijdt men Zwitserland binnen, waar dit eerste deel van de route eindigt op de brug over de Birs bij Dornach. 55

Helemaal naar Rome
De fietsroute naar Rome is als eerste route naar Rome al in 1991 uitgezet en sinds die tijd steeds verder verbeterd. Het is een mooie dwarsdoorsnede van Europa waarbij men vrijwel iedere dag door een ander landschap fietst op uw route. De route volgt daarbij zoveel mogelijk langzaam stijgende rivierdalen waardoor u wel door de bergen kan fietsen zonder al teveel te moeten klimmen. Voor wie wel wil klimmen zijn genoeg alternatieve trajecten in de route voorhanden.

Een groot deel van de route bestaat inmiddels uit vrijliggende fietspaden. Ook is een groot deel per regio bewegwijzerd. De tijd heeft de keuze voor de route bevestigd en zowel het Zwitserse fietsnet als de route van Eurovelo volgen inmiddels hetzelfde traject dat is uitgezet.

Ook al is Rome het einddoel, de reis is ook het doel zelf. Zowel in de Elzas, Zwitserland en vooral in Italië kom je door plaatsen die de reis meer dan waard maken. In Noord-Italië voert de route onder andere langs het Como-meer en steden als Mantova. In Toscane brengt de route u naar Florence, en vooral ook langs steden zoals San Gimignano, Siena, Chiusi en Orvieto. In het derde deel van de gids is een heel netwerk aan routes door Toscane en Umbrië opgenomen waardoor u zelf meerdere rondreizen kan maken langs o.a. Lucca, Pisa, Volterra, Perugia, Assisi en Spoleto. Nieuw in de editie van 2016 is de opname van een deel van de Via Francigena, de oude pelgrimsroute naar Rome.

De route tussen Maastricht en Rome is 1920 kilometer. De hoofdroute naar Rome is volledig in twee richtingen beschreven.

De fietsgids:
Benjaminse is Cartograaf en je fietst bij hem dan ook echt op de mooie en heldere kaarten. Uiteraard staan hiernaast ook nog voldoende aanwijzingen bij. De route is goed twee kanten op te fietsen. Grote plaatsen zijn vaak wat lastiger maar hiervan zijn bijna altijd mooie stadsplattegronden te vinden in de gids, alwaar de route door de stad ook ingetekend is. Belangrijke zaken als overnachtingsadressen, campings en fietsenmakers zijn opgenomen in de gids. HIernaast een enthousiasmerende tekst over de route zelf en wat je zoal kunt verwachten en wat je tegenkomt. Heerlijk om 's avonds vast te lezen wat je de volgende dag zoal kunt verwachten en wat een extra stop de moeite waard maakt.
Druk: 7e druk 2018
Aantal pagina's: 112 waarvan 32 detailkaarten met schaal van 1:110.000
Aantal km autovrij: Ruim 230 km
 
GPS-track / Wijzigingen site uitgever
Klik hier voor de GPS-track
Klik hier voor de wijzigingen

Aanbevolen begeleidingskaart:
Met Michelin 516 heeft u verreweg het grootste gedeelte van het traject te pakken. Wilt u ook voor het eerste gedeelte een begeleidingskaart, dan kunt u Michelin 534 hieraan toevoegen. (Zie aanverwante artikelen).

Aansluitende Fietsroutes:
Waarschijnlijk fietst u door naar Rome maar er zijn meer mogelijkheden.
Bazel is een kruispunt van vele langeafstandsfietsroutes. Wilt u een rondje vanaf thuis fietsen dan zou ook terug langs de Rheinradweg kunnen. Of heen met deel van de route naar Venetie. Vanaf Boulogne sur Mere komt de Frontlinieroute uit in Bazel. Samen met de LF1 heeft u zo ook een rondje uit en thuis.
Ook Fietsen door Zwitserland komt langs Bazel. Hiermee kunt u bv naar Genene om weer verder te gaan met de Midden-Frankrijkroute. Wat ook een mooie en onderschatte route is, is de tocht naar de Riviera, deze loopt van Bazel naar de Middellandse Zee.
Een paar geluksvogels hebben zoveel tijd dat zij heen én terug kunnen fietsen van Rome. Met Reitma kunt u dan terug fietsen.

Vervoer
Fiets u alleen deel 1 van of naar Bazel dan kunt u rechtstreeks met de City Night Line van of naar Bazel. Voor meer info klik hier.
Fiets u naar Toscane dan kunt u in het hoogseizoen terug met de trein vanuit Livorno of de bus nemen vanuit Florence of Tuoro. klik voor meer info hier.
Gaat u helemaal door naar Rome dan kunt u eventueel terug vliegen met de diverse lowcostairlines maatschappijen. klik hier.
U kunt ook vanuit Rome de intercity nemen naar Livorno om daar de rechtstreekse trein naar Nederland te nemen.

Reisverslagen "Onbegrensd fietsen naar Rome":
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4

Meer info
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Onbegrensd Rome deel 1: Maastricht-Basel - 2018


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Klantenbeoordelingen 5 item(s)

Van zuid naar noord Beoordeling door Schimmel (Geplaatst op 04-08-2019)
Wij hebben de route van Basel naar Nederland gefietst.
De omschrijvingen zijn helder en duidelijk, maar het is goed om de route van tevoren goed te plannen en alles uit te zoeken. De routekaarten sluiten niet altijd duidelijk op elkaar aan.
De Vennbahn is prima te fietsen, maar je hebt weinig uitzicht. Voor de fietsbeleving is de ‘oude’ route veel mooier.
Andere routekaartjes Beoordeling door Florence (Geplaatst op 23-07-2019)
We hebben de route van noord naar zuid gereden. Het was, zeker in het begin, zoeken naar de juiste tekst die bij de heen- en de terugreis hoorde. De kaartjes waren anders dan we gewend waren, veel "groener" maar daardoor veel onduidelijker.
Er staan een paar fouten in en een opgeheven B&B. Deze zal ik doorgeven.
Over het algemeen goed maar kan soms wat duidelijker Beoordeling door Thijs (Geplaatst op 24-09-2018)
We hebben de route van noord naar zuid gefietst. We hebben de weg het grootste gedeelte goed kunnen volgen alleen was het soms niet duidelijk wat de oude en nieuwe route was. Er waren ook best veel keuzes die moest maken en dat was soms ook wel lastig.
Benieuwd hoe het zal gaan. Beoordeling door torenvalk (Geplaatst op 29-04-2018)
Ga de route van zuid naar noord doen. Beetje moeilijk te lezen in vergelijk met andere boekjes. Ga het beleven heb de track ook mee.
efffectief Beoordeling door Rudi (Geplaatst op 26-03-2018)
helder, effectief en overzichtelijk