Fietsvakantiewinkel.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending (NL)
Hanzefietsroute Deel 3 B-Z Artikel nr. 425136 Schrijver: Wannet, Michael

Hanzefietsroute Deel 3 B-Z

Artikel nr. 425136 Schrijver: Wannet, Michael

Hanzefietsroute – Totaal ruim 3000 km - Michael Wannet - 
Deel 3: druk 2017

Deel 1: Hanzefietsroute - van Zaltbommel naar Lubeck, 1000 km
Deel 2: Hanzefietsroute - van Lubeck naar Brandenburg (of Berlijn), 1000 km
Deel 3: Hanzefietsroute - van Brandenburg naar Zaltbommel, 1100 km

De fietsroute 
De Hanzefietsroute koppelt een groot aantal Hanzesteden in Nederland en Duitsland aan elkaar. De route tussen de steden voert over het algemeen over zeer rustige wegen en paden en door een gevarieerd aantal interessante natuurgebieden en landschappen. De gehele fietsroute bestaat uit drie delen. Het eerste deel begint in Zaltbommel, eindigt in Lübeck en is ruim 1000 km lang. Het volgende deel begint in Lübeck, eindigt in Brandenburg en is eveneens zo'n 1000 km lang en het derde deel voert van Brandenburg naar Zaltbommel en is 1100 km lang.

In de vroege middeleeuwen was bijna alles wat geproduceerd werd voor de lokale markt bestemd. Door verbeterde landbouwmethoden steeg de opbrengst en werd het overschot aangeboden op de regionale markten. Rondom deze markten begonnen de steden te groeien en hierin concentreerden zich allerlei vormen van nijverheid. Na verloop van tijd ontwikkelde zich de internationale handel en hieruit is het Hanzeverbond ontstaan. De Hanze was een middeleeuws verbond van kooplieden dat een zeer groot handelsmonopolie wist te creëren. Tijdens de bloeiperiode van de Hanze kwam o.a. de architectuur in een aantal steden tot hoge ontwikkeling. Tot op de dag van vandaag proef je in het oude centrum van veel Hanzesteden nog de middeleeuwse sfeer van toen.
Ondanks dat de Hanzesteden de leidraad vormen in deze route is het toch vooral op de eerste plaats een landschapsroute geworden die een groot aantal fraaie natuurgebieden aan doet.

Hanzefietsroute - van Brandenburg naar Zaltbommel - 1100 km.
Dit deel van de Hanzefietsroute gaat van Brandenburg naar Zaltbommel via een groot aantal Hanzesteden in Midden-Duitsland (Brandenburg, Tangermünde, Stendal, Magdeburg, Helmstedt, Braunschweig, Hildesheim, Hameln, Lemgo, Paderborn, Soest, Keulen) en Zuid-Nederland (Roermond en Venlo) en is zo’n 1100 km lang.

In Duitsland gaat de route door het Brandenburger Wald und Seengebied naar het stroomgebied van de rivier de Elbe en daarna door het heuvelachtige Teutoburgerwoud en het Sauerland. Het laatste gedeelte tot de Nederlandse grens gaat langs het snelstromende riviertje de Rur. In Nederland volgt de route afwisselend de Duits-Nederlandse grens en de Maas. Bij Rossum wordt de Waal bereikt en vandaar gaat het langs de Kil van Hurwenen naar Zaltbommel. Hoewel de wegen en paden in dit gedeelte van de route aanzienlijk beter zijn, is de route niet minder zwaar dan de eerste twee delen. Tussen Helmstedt en Keulen is het traject een stuk heuvelachtiger; maar komt slechts éénmaal boven de 600 meter uit. De beklimmingen zijn overwegend lang en matig stijgend en waar ze wat steviger stijgen, zijn ze kort. In de routebeschrijving is een aanrijroute vanuit Berlijn opgenomen.

De in dit boek beschreven route is met een fiets die over 10 of meer versnellingen beschikt door iedereen goed te doen. In het Weserbergland, het Teutoburgerwald en het Sauerland bevinden zich weliswaar een aantal beklimmingen, maar deze zijn overwegend ‘lang en matig stijgend’ en waar ze wat steviger stijgen zijn ze altijd zeer kort. Zoveel mogelijk is gebruik gemaakt van wegen die hoog of laag blijven en overbodige beklimmingen zijn vermeden. In een enkel geval wordt een alternatief gegeven.

De reden dat Brandenburg is gekozen als beginpunt is gelegen in het simpele feit dat het deel van Lübeck naar Brandenburg daar eindigt en de verbinding vanuit Nederland bijzonder goed is  Deze treinverbinding is niet alleen snel, maar ook mogen de fietsen in dezelfde trein worden meegenomen.

De fietsgids
In principe kan de Hanzeroute gefietst worden door alleen gebruik te maken van de gidsen. De gedetailleerde routebeschrijving en de erbij behorende kaarten zijn meer dan voldoende. De kaarten zijn weliswaar eenvoudig, maar alle voor fietsers belangrijke informatie is erop ingetekend. De schaal van de kaarten bedraagt 1:150.000. De bovenkant wijst altijd naar het noorden en de routebeschrijving loopt nagenoeg altijd synchroon met de erbij behorende kaart. Campings en andere overnachtingsmogelijkheden onderweg zijn opgenomen in de fietsgids. 


Aansluitende fietsroutes
U zou de route kunnen beginnen in Berlijn, daar kunt u dan in 900km naar toe fietsen met de Europaradweg R1. Of bv vanuit Kopenhagen met Radweg Berlin-Kopenhagen. Of u start in Hamburg en pakt dan Hamburg-Berlijn.
Het meest logisch is natuurlijk vooraf ook de Hanzefietsroute te hebben gedaan.

Wijzigingen en gps-track site uitgever
Wijzigingen deel 3
GPS-track 3 delen

Aanbevolen begeleidingskaarten (zie aanverwante artikelen)
Wilt u echt fietskaarten naast de gids dan neemt u ADFC-radtourenkarte nr. 7, 10 en 11.

Vervoer:
Rechtstreeks naar Berlijn met de InterCity
De dynamische Duitse hoofdstad is vanuit Amsterdam Centraal dagelijks vijf keer rechtstreeks bereikbaar per InterCity. 
Deze stopt ook in onder meer Hilversum, Amersfoort, Deventer en Hengelo. Daarnaast is fietsvervoer mogelijk (reserveren verplicht). Voor meer info en reserveren www.treinreiswinkel.nl


Reisverslagen
Artikel in tijdschrift "Op Weg"
Reisverslag 1
Reisverslag 2

lees verder
Verzending
Binnen 1 dag
€ 20,50
EUR 20.5
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Ervaring/Reisverslag

Hanzefietsroute – Totaal ruim 3000 km - Michael Wannet - 
Deel 3: druk 2017

Deel 1: Hanzefietsroute - van Zaltbommel naar Lubeck, 1000 km
Deel 2: Hanzefietsroute - van Lubeck naar Brandenburg (of Berlijn), 1000 km
Deel 3: Hanzefietsroute - van Brandenburg naar Zaltbommel, 1100 km

De fietsroute 
De Hanzefietsroute koppelt een groot aantal Hanzesteden in Nederland en Duitsland aan elkaar. De route tussen de steden voert over het algemeen over zeer rustige wegen en paden en door een gevarieerd aantal interessante natuurgebieden en landschappen. De gehele fietsroute bestaat uit drie delen. Het eerste deel begint in Zaltbommel, eindigt in Lübeck en is ruim 1000 km lang. Het volgende deel begint in Lübeck, eindigt in Brandenburg en is eveneens zo'n 1000 km lang en het derde deel voert van Brandenburg naar Zaltbommel en is 1100 km lang.

In de vroege middeleeuwen was bijna alles wat geproduceerd werd voor de lokale markt bestemd. Door verbeterde landbouwmethoden steeg de opbrengst en werd het overschot aangeboden op de regionale markten. Rondom deze markten begonnen de steden te groeien en hierin concentreerden zich allerlei vormen van nijverheid. Na verloop van tijd ontwikkelde zich de internationale handel en hieruit is het Hanzeverbond ontstaan. De Hanze was een middeleeuws verbond van kooplieden dat een zeer groot handelsmonopolie wist te creëren. Tijdens de bloeiperiode van de Hanze kwam o.a. de architectuur in een aantal steden tot hoge ontwikkeling. Tot op de dag van vandaag proef je in het oude centrum van veel Hanzesteden nog de middeleeuwse sfeer van toen.
Ondanks dat de Hanzesteden de leidraad vormen in deze route is het toch vooral op de eerste plaats een landschapsroute geworden die een groot aantal fraaie natuurgebieden aan doet.

Hanzefietsroute - van Brandenburg naar Zaltbommel - 1100 km.
Dit deel van de Hanzefietsroute gaat van Brandenburg naar Zaltbommel via een groot aantal Hanzesteden in Midden-Duitsland (Brandenburg, Tangermünde, Stendal, Magdeburg, Helmstedt, Braunschweig, Hildesheim, Hameln, Lemgo, Paderborn, Soest, Keulen) en Zuid-Nederland (Roermond en Venlo) en is zo’n 1100 km lang.

In Duitsland gaat de route door het Brandenburger Wald und Seengebied naar het stroomgebied van de rivier de Elbe en daarna door het heuvelachtige Teutoburgerwoud en het Sauerland. Het laatste gedeelte tot de Nederlandse grens gaat langs het snelstromende riviertje de Rur. In Nederland volgt de route afwisselend de Duits-Nederlandse grens en de Maas. Bij Rossum wordt de Waal bereikt en vandaar gaat het langs de Kil van Hurwenen naar Zaltbommel. Hoewel de wegen en paden in dit gedeelte van de route aanzienlijk beter zijn, is de route niet minder zwaar dan de eerste twee delen. Tussen Helmstedt en Keulen is het traject een stuk heuvelachtiger; maar komt slechts éénmaal boven de 600 meter uit. De beklimmingen zijn overwegend lang en matig stijgend en waar ze wat steviger stijgen, zijn ze kort. In de routebeschrijving is een aanrijroute vanuit Berlijn opgenomen.

De in dit boek beschreven route is met een fiets die over 10 of meer versnellingen beschikt door iedereen goed te doen. In het Weserbergland, het Teutoburgerwald en het Sauerland bevinden zich weliswaar een aantal beklimmingen, maar deze zijn overwegend ‘lang en matig stijgend’ en waar ze wat steviger stijgen zijn ze altijd zeer kort. Zoveel mogelijk is gebruik gemaakt van wegen die hoog of laag blijven en overbodige beklimmingen zijn vermeden. In een enkel geval wordt een alternatief gegeven.

De reden dat Brandenburg is gekozen als beginpunt is gelegen in het simpele feit dat het deel van Lübeck naar Brandenburg daar eindigt en de verbinding vanuit Nederland bijzonder goed is  Deze treinverbinding is niet alleen snel, maar ook mogen de fietsen in dezelfde trein worden meegenomen.

De fietsgids
In principe kan de Hanzeroute gefietst worden door alleen gebruik te maken van de gidsen. De gedetailleerde routebeschrijving en de erbij behorende kaarten zijn meer dan voldoende. De kaarten zijn weliswaar eenvoudig, maar alle voor fietsers belangrijke informatie is erop ingetekend. De schaal van de kaarten bedraagt 1:150.000. De bovenkant wijst altijd naar het noorden en de routebeschrijving loopt nagenoeg altijd synchroon met de erbij behorende kaart. Campings en andere overnachtingsmogelijkheden onderweg zijn opgenomen in de fietsgids. 

Aansluitende fietsroutes
U zou de route kunnen beginnen in Berlijn, daar kunt u dan in 900km naar toe fietsen met de Europaradweg R1. Of bv vanuit Kopenhagen met Radweg Berlin-Kopenhagen. Of u start in Hamburg en pakt dan Hamburg-Berlijn.
Het meest logisch is natuurlijk vooraf ook de Hanzefietsroute te hebben gedaan.

Wijzigingen en gps-track site uitgever
Wijzigingen deel 3
GPS-track 3 delen

Aanbevolen begeleidingskaarten (zie aanverwante artikelen)
Wilt u echt fietskaarten naast de gids dan neemt u ADFC-radtourenkarte nr. 7, 10 en 11.

Vervoer:
Rechtstreeks naar Berlijn met de InterCity
De dynamische Duitse hoofdstad is vanuit Amsterdam Centraal dagelijks vijf keer rechtstreeks bereikbaar per InterCity. 
Deze stopt ook in onder meer Hilversum, Amersfoort, Deventer en Hengelo. Daarnaast is fietsvervoer mogelijk (reserveren verplicht). Voor meer info en reserveren www.treinreiswinkel.nl

Reisverslagen
Artikel in tijdschrift "Op Weg"
Reisverslag 1
Reisverslag 2

Meer info
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Hanzefietsroute Deel 3 B-Z


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Klantenbeoordelingen 1 item(s)

van Hamelen naar Roermond Beoordeling door tandemman (Geplaatst op 11-08-2016)
Wij hebben de Hanze route vanaf Hamelen opgepakt. Dat viel vies tegen, want na vele kilometers vlak rijden werd het nu echt serieus klimmen. Wel leuk om uiteindelijk je klim af te ronden in een wintersportplaats, maar het vraagt veel doorzettingsvermogen. Sommige stukken gingen langs drukke wegen, dat viel soms wat tegen. En de onverharde delen van de route zijn zwaar, zeker als het heeft geregend. Let er op voldoende proviand mee te nemen, want je komt op sommige stukken weinig winkels tegen. In het gidsje staan de plaatsen met een winkel gelukkig wel aangegeven.
Wij reden hoofdzakelijk op de GPS. Complimenten voor de track! Super goed. Het boekje is handig vanwege de kaartjes, campings en winkels.